Zwangerschapsgerelateerde bekkenpijn

Zwangerschapsgerelateerde bekkenpijn bevindt zich laag in de rug, in de billen, bovenbenen, liezen, het stuitje of aan de voorkant bij het schaambot. Vaak maar aan één kant en afhankelijk van bepaalde houdingen.
Vrouwen kunnen bekkenpijn krijgen tijdens of na de zwangerschap en bevalling. Ze hebben last van continu aanwezige pijn: vaak scherp, soms branderig of zeurend. De pijn kan uitstralen naar de benen of hoger in de rug. Staan, zitten, buigen, tillen en traplopen kunnen de pijn verergeren. Soms hebben vrouwen het gevoel door een been te zakken.
Bekkenpijn kan je in het gewone doen en laten behoorlijk beperken. Vaak is de pijn mild, maar 25% van de vrouwen geeft ernstige pijn aan.

Vervelend is dat de pijn vaak wisselt van sterkte: soms is het ineens even weg, waardoor je in de war kunt raken en onzeker kunt worden.

Rol van de fysiotherapeut

De fysiotherapeut kan een belangrijke rol spelen in het omgaan en verminderen van bekkenpijn. De behandeling van de fysiotherapeut bestaat uit begeleiding en oefentherapie. Belangrijk is dat de fysiotherapeut een belangrijke rol speelt in het leren van vaardigheden en zo de zelfredzaamheid vergroot. We maken onderscheid tussen:
  • fysiotherapie tijdens de zwangerschap;
  • fysiotherapie na de bevalling.

Tijdens de zwangerschap

Tijdens een normale zwangerschap is er geen indicatie voor fysiotherapie. Pas wanneer de pijn en beperkingen dermate toenemen, dat u beperkt wordt in slapen en bewegen, kan fysiotherapie van betekenis zijn. Onze begeleiding bestaat uit informatie geven over het beloop en verantwoord leren omgaan met de veranderde belastbaarheid van het bekken gedurende de zwangerschap. Oefeningen bestaan uit het aanleren van het op de juiste manier belasten van het bekken en een goede houding, oefeningen ter pijnvermindering en spierversterkende oefeningen voor de lage rug.

Na de bevalling

Soms ontstaat de pijn tijdens of in de eerste dagen na de bevalling, waarbij de klacht bestaat uit hevige pijnen in het schaambeen. Omdraaien in bed, komen tot zit, opstaan en lopen is tijdens het kraambed vrijwel onmogelijk. Juist dan is begeleiding door een fysiotherapeut belangrijk en zal door middel van oefeningen de stabiliteit van het bekken verbeterd kunnen worden en kunnen spieren rondom het bekken, lage rug en bekkenbodem versterkt worden.

Was bekkenpijn al aanwezig gedurende en na de zwangerschap en na 3 maanden nog niet veranderd dan kan fysiotherapie zeker erg zinvol zijn in het verminderen van pijn en verbeteren van de houding en belasting van het bekken.